Sunday 3 August 2014

sunday soundtrack - grenzen verleggen

mijn computer doet heel raar... misschien dat ik halverwege de brui eraan geef vanwege teveel gedoe, maar ik waag toch maar een poging.

liedjes/zangers {m/v} die grenzen verleggen, die niet bang waren om nieuwe wegen in te slaan, die mij een soort van steun in de rug geven op t moment...

the beach boys
deze gasten zetten surfuziek - tot dan toe een jolige aangelegenheid van door de platenmaatschappij bedachte fomules - op de kaart door hun artistieke talenten te gebruiken om mooie deuntjes te creeren en dit lied, is hun bekendste, maar niet minst interessante voorbeeld.



radiohead
deze gasten lijken een soort van Kunstacademieproject wat het onverwacht goed deed in de hitlijsten, al deden ze er alles aan om vooral niet populair te zijn. radiohead is een britse band van gasten onder 'leiding' van Tom Yorke, die echt totaal hun eigen ding deden, een totaal andere weg insloegen als hun Ding suxesvol bleek {omdat/ondanks}, zich totaal niet bezighielden met de verkoopcijfers... ze maakten pareltjes, waren heel dwars/eigenzinnig en het duurde voor mij een tijdje voor ik ze leuk vond. ook op visueel gebied waren/zijn ze grensverleggend, en veel van hun clips zijn een genot voor het oog, danwel een behoorlijk storende factor...



patti smith
snapte haar nooit helemaal... vond haar eigenlijk altijd een beetje n eng mens, zo'n harde die je op je bek slaat als je iets zegt wat haar niet zint... maar haar muziek - mèn... bands als Pearl Jam, R.E.M., Bruce Springsteen, Nirvana, Neil Young - iedereen die ik ook maar een beetje hoog acht zien in haar een keisterk wijf die keigoeie muziek maakte... een voorbeeld voor vrouwen in rock, met een eigen mening, een eigen idee, en die niet er uit hoeft te zien als een dolliebird met knalorode lippenstift en een sexie jurkje om indruk te maken... {*kuch-courtney love-madonna-shakira-kuch*} dit lied staat heel hoog in mijn moord-lijst, is geschreven door Bruce maar door niemand zo mooi vertolkt...


talking heads
tijdenlang was Stop Making Sense van deze mannen{en Tine Weymouth} niet van mijn draaitafel te slaan, zo genoot ik van hun dwarse liedjes, songs met grappige vondsten en eigenzinnige draaien. beetje zelfde league als Radiohead, alleen kwamen ze uit New York.


r.e.m.
nog meer moois, nog meer dwars en eigenwijs, nog meer bands die hen als hun grote invloed noemen, onder de indruk zijn als ze toevallig in dezelfde ruimte mogen staan... tot aan de tijd dat ze ineens The Big Time haalden en een paar hits hadden, die iedereen wel kent, was r.e.m. een studentikoos bandje wat lekkere gitaarmuziek maakte met mooie teksten van hun zanger die-ooit-haar-had. heb al een paar leuke klips gevonden van die zanger zonder haar met mijn Grote Lief...


No comments: