Sunday 30 September 2012

5 songs # 4

deze zijn gehaald uit de bieb...
* deel 1 *

1. don't stand so close to me - the police
(lolita - nabokov)
literair onderlegd, onze Sting, dus ging hij meteen nóg hoger staan in mijn aanzien... mooi én slim... lekker controversieel, dit boek, en ik geloof het lied ook - leraren die verleid worden door mooie jonge dames in de klas... (zeer actueel, ook nog...)

2. white rabbit - jefferson airplane
(alice in wonderland - lewis carrol)
snapte er geen snars van, van dit hele verhaal, vond het maar een hoop onzin, toen ik jong was... begrijp nu wel waar Carrol heen wilde met zijn verhaal... denk ik... vind nu vooral de absurde fantasie, en de metaforen waar ze voor stonden geïnspireerd... weet niet wat die man rookte...


3. cloudbusting - kate bush
(a book of dreams - peter reich)
niet veel meer over te vinden, dit boek, maar het schijnt Kate erg te hebben beïnvloed, en na 'onderzoek' (wikipedia) weet ik dat de vader van de schrijver, Wilhelm, veelte betekenen had in de psychologie, begin vorige eeuw.
De klip van dit lied is me bijgebleven als een zeer indrukwekkende, eentje die me ook nu weer tot tranen dwong... Met een prachtige tekst over hoop en kracht en de mannen in power die te bang zijn voor iets nieuws, iets dat veel krachiger is dan wat ze kennen ('just saying it could even make it happen...')

4. parklife - blur
(london fields - martin amis)
wist wel dat er meer was aan Blur dan alleen maar lollige liedjes en Fred Perry polo's... ze lezen ook wel eens een boek... En Engelser dan dit komt het niet...

5. timshel - mumford
(east of eden - john steinbeck)
boek is beter bekend als de film met James Dean (*kwijl*) waar ie losjes op gebaseerd is, maar heb m zelf nog niet gelezen - staat op mijn lijstje... Dat Mumford & Sons zijn mosterd uit de literatuurlijst haalde was voor mij geen wonder - hun songs barsten van het geleende prachtigs, of zelf bedachte zinnen die bij mij steeds maar inslaan als een bom...

{dit lijstje is keihard gejat van geinspireerd op de nieuwe rubriek op zondag ochtend op vlaamse radio1...}

2 comments:

Sandra said...

Ik wordt altijd helemaal blij en nieuwsgierig als ik zie dat jij weer muziek hebt gepost...
The Police, pubersentiment...m'n kamer donker (grote puinhoop van boeken en kleren) en elpee Regatta de Blanc op de platenspeler... puur sentiment.
Kate Bush, haar muziek bezorgt me nog steeds kippenvel, zo mooi! Wat heb ik veel gedanst op haar muziek. Mijn favoriet 'Army Dreamers'
Daan, weer bedankt voor deze sentimental journey!
Liefs,
Sandra

Daan said...

:-)
nee, jij bedankt voor dit heerlijk enthousiaste commentaar!!

Regatta de Blanc was ook niet van mijn platenspeler af te krijgen, maar dan een paar jaar later denk ik (laatbloeier, wat Police betrof...)